نورهدایت
قرآنی و مذهبی

جایگاه مسجد از منظر اسلام (بررسی دو آیه ازقرآن در مورد مسجد)

مسجد در اسلام جایگاه رفیعی دارد و این مکان مقدس ، کارکردهای متنوع و متفاوتی دارد که مهمترین آن‌ها را شاید بتوان اقامه نماز دانست.

آیه 18 سوره توبه به بحث پیرامون مسجد و عمران کنندگان آن می‌پردازد که در ادامه به متن، ترجمه و برخی مفاهیم مرتبط با آن پرداخته می‌شود:

متن آیه:

إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ

ترجمه آیه:

(عبادتگاه و) مساجد خدا را تنها کسانی باید آباد کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز را به پا داشته و زکات می‌پردازند و جز از خدا نمی‌ترسند. امید است که آنان از ره‌یافتگان باشند. (توبه، 18)

مفاهیم مرتبط با آیه:

ـ مسجد، پایگاه مهم عبادی و اجتماعی مسلمانان است. بنابراین، هم متولیان آن باید صالح و پاک باشند و هم برنامه‌هایش سازنده و تربیت‌کننده، هم بودجه‌اش مشروع و حلال باشد و هم مسجدیان اهل تقوا و باخدا و مورد تکریم. وگرنه اگر سازندگان مساجد، جباران و سلاطین باشند و پیشنمازان، افراد بی‌سواد و ترسو و خادمان نیز وارفتگان بی‌حال، طبعا مساجد از هدف اصلی خود که آبادی معنوی است، دور خواهند ماند.

ـ به گفته‌ مرحوم فیض کاشانی(ره) در تفسیر صافی، تعمیر مسجد شامل مرمت، نظافت و فرش کردن، روشنایی،‌ تدریس و تبلیغ می‌شود.

پیامبر علیقدر اسلام (ص) فرمود: "اذا رأیتم الرّجُلَ یعتاد المسجدَ فاشَهدُوا له بالأیمان."

"همین که دیدید کسی به مسجد رفت و آمد می‌کند، به ایمان او گواهی دهید." در احادیث برای کسانی که به مسجد رفت و آمد می‌کنند، بهره‌های فراوانی ذکر شده است،‌ از جمله: پیدا کردن دوست و برادر دینی، آگاهی‌های مفید، ارشاد و دوری از گناه، برخورداری از نعمت و رحمت الهی.

ـ ایمان از عمل جدا نیست. (آمن... و اقام) نماز از زکات جدا نیست، (اقام الصلاة و آتی الزکاة) واما

ظالم ترین انسان کیست؟

ومَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّـهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا ... (بقره 114(

كيست ستمكارتر از آن كه نگذارد نام خداوند در مساجد ياد شود و در ويرانى آن بكوشد.

منظور از تخریب و ویرانی مساجد علاوه بر جنبه ی ساختمانی ، شامل تخریب معنوی آن نیز می شود. اگر مومنین با عدم حضور خود در مساجد آن را از رونق بیندازند، پس به گونه ای در تخریب مسجد همکاری کرده اند و گناه آن را به دوش خواهند کشید. یا کسانی به نوعی مانع از آمدن مردم به مسجد شوند یا  باعث فراری دادن وکم رقبت شدن مردم به مسجد شوند نیز شامل مضمون آیه شریفه هستند.

اما اینکه چرا خدا منع کنندگان و ویران گران مساجد را به عنوان ظالم ترین انسان ها معرفی کرده، به این دلیل است که مسجد مرکز توحید و خودسازی و تعلیم کتاب و حکمت و وارد  شدن به دایره بندگی خدااست.محبوب ترین مکانها با فضلیت ترین جاها از دیدگاه حضرتش می باشد.

مثلا اگرکسی بیمارستان های مجهز را تخریب کند، در حقیقت به توسعه ی بیماری ها و لاعلاج ماندن آن ها  یا ازبین رفتن بیمارانی که نیاز آنی به دارو ودرمان دارندمی شود.؛ پس چنین شخصی بی رحم ترین و شقی ترین انسان هاست. همین طور کسی که مساجد را که مراکز انسان سازی هستند به تعطیلی بکشاند، ظالم ترین ظالمان است. همیشه سالم وتندرست باشید. غلامرضا ایمانی بروجردی

 

 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 17 بهمن 1394برچسب:, :: 14:20 :: توسط : غلامرضا ایمانی

امروز بعد از مدتها فرصتی شد تا در این صبح سفید وبرفی آخرین روزهای پاییز ،چند کلمه ای از هوای گرفته دل ابریم که گاهی می بارد ،وگاهی هوای باریدن دارد ولی نمی بارد برایتان بگم،وقتی ازمنظر زمان به این عالم نگاه می کنیم چقدر تندو باسرعت در حال عبور هستیم .تمامی گذشته هایمان را میتوان آنی تجسم کنیم. یعنی تمامی آن لحظاتی که هر ثانیه آن هزارسال طول کشید. همه وهمه را در یک چشم بهم زدن دید وبه راحتی از آن عبور کرد.از خیلی چیزها که نمیتوانستیم به راحتی دل بکنیم مثل برق از جلوی چشمانمان عبور میکنند وکاری نمی تونیم بکنیم.چه اشخاصی ،چه کسانی مثل ما آمدند ورفتند. وما هم محکوم به رفتنیم. بیاد همه عزیزان از دست داده همه کسانی که ما از زمان کودکی آنها را دیدیم وبرق نگاه انها را به خاطر سپردیم صلوات  غلامرضا ایمانی بروجردی


ارسال شده در تاریخ : شنبه 28 آذر 1394برچسب:, :: 8:35 :: توسط : غلامرضا ایمانی

چگونه مواد غذای را با هم مصرف کنیم

در طب اسلامی و ایرانی برای تغذیه همه افراد جامعه دستورالعمل‌های دقیق و کاربردی  وجود دارد و بسیاری از توصیه‌های علما و حکمای گذشته در این خصوص به اثبات رسیده است.بسیاری از خوراکی‌ها را باید با مکمل‌های آن مصرف کرد، چراکه استفاده از مکمل باعث جذب بیشتر و هضم بهتر آن ماده غذایی می‌شود. در این‌باره توصیه می‌شود که  شیر با عسل، گلاب یا هل مصرف شود. همچنین از مصرف شیر با هر نوع ماده غذایی دیگر مثل موز یا دیگر میوه‌ها پرهیز کنید. مخلوط کردن شیر با میوه‌ها باعث ایجاد خلط غلیظ و اختلال در هضم می‌شود.همچنین مصرف فرآورده‌های لبنی با گوشت موجب افزایش تولید سودا در بدن شده و در طولانی‌مدت زمینه بروز بسیاری از بیماری‌ها همچون واریس، گرفتگی‌های عروقی و...را  ایجاد می‌کند. مصرف فرآورده‌های لبنی با ترشی‌ها نیز باعث انجماد فرآورده‌های لبنی در معده و فساد غذا می‌شود؛ از دیگر اثرات مصرف مواد لبنی با ترشی و سرکه می‌توان به دفع و کاهش کلسیم در بدن و ایجاد لک و پیس‌های پوستی اشاره کرد.مصرف پنیر برای کسانی که در طول روز کار فکری انجام می‌دهند مثل دانش‌اموزان و دانشجویان و ... به‌طور کل در وعده‌ها روزانه ممنوع است و تنها موارد مصرف آن می‌تواند در وعده شام و آن‌هم با گردو یا زیره باشد. مصرف پنیر برای کسانی که در خانواده سابقه بیماری آلزایمر یا فراموشی دارند می‌تواند زمینه ابتلا به کاهش حافظه را فراهم کند.مصرف میوه هم‌زمان با غذا را مضر است و مصرف هم‌زمان تخم‌مرغ با ترب یا شیر نیز برای قلب و مغز مضر است. مصرف میوه بعد از هر غذای گوشتی مثل کباب، باعث فساد میوه در معده خواهد شد و تنها مصرف زیتون با غذا مجاز است. همیشه سالم تندرست باشید غلامرضا ایمانی

 

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 25 آبان 1394برچسب:, :: 8:46 :: توسط : غلامرضا ایمانی


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 24 آبان 1394برچسب:, :: 8:2 :: توسط : غلامرضا ایمانی

شعر حافظ در وصف حضرت ابوالفضل عليه السلام

مرحوم کل احمد آقا نقل مي کردند که:
« روزي جناب شيخ به من فرمودند:
در عالم معنا، روح خواجه حافظ شيرازي را مشاهده کردم که بسيار منبسط بود.
خواجه رو به من کرده و گفت: من غزل شاه شمشاد قدان را، در وصف ماه منير بني هاشم حضرت ابوالفضل عليه السلام سرودم. و از اين امر خيلي مسرور بود.»


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 6 آبان 1394برچسب:, :: 9:17 :: توسط : غلامرضا ایمانی

رابطه علم و عمل:
علم و عمل دارای رابطه تنگاتنگ با یكدیگر هستند، علم مقدمه عمل صحیح و شایسته است و «عمل» موجب بهره‌برداری از علم، ‌برداشت ثمره آن و گشوده شدن درهای دیگری از حكمت به روی انسان خواهد بود. بی علم،عمل روح ومعنی ومفهومی ندارد وعمل،بی علم همینطور؟لذا هر دو مکمل هم هستند.

به فرموده رسول گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ : «من عملَ بما علمَ ورثهُ الله عِلمَ ما لم یعلم»؛ هر كس به آنچه می‌داند عمل كند خداوند او را وارث آنچه نمی‌داند خواهد گردانید. كنایه از این كه نادانسته‌ها برایش آشكار می‌شود و خداوند درهای حكمت را بر قلب او می‌گشاید.

از آنجا كه علم بدون عمل فایده‌ای را در برندارد، در روایات از عالم بی‌عمل به «شجر بلاثمر» و «سحاب بلامطر» تعبیر شده است. و درادبیات از عالم بی عمل به زنبور بی عسل نیز یاد می شود.فردوسی می فرماید:دلیری سراسر به گفتار نیست،دو صد گفته چون نیم کردارنیست.

در قرآن كریم نیز مثل او را همانند چهارپائی می‌داند كه كتابهائی را بر خود حمل می‌كند و هیچ سودی از آن نمی‌برد. عالم بی‌عمل به قول شهید ثانی (ره) همانند بیماری است كه با زحمت بسیار پزشك معالج حاذقی را یافته و از او نسخه شفا گرفته، ولی به جای عمل به آن، آن را به دیگران تعلیم می‌دهد تا اینكه سرانجام بیماری او را هلاك می‌كند.

 به برخی از عواقب عمل نكردن به علم با استفاده از روایات اشاره می‌كنیم:

1- عمل نكردن به علم موجب دوری از خدا می‌شود: امام سجاد ـ علیه السّلام ـ فرمود: «لا تطلبوا اعلم ما لاتعلمون و لمّا تعلموا بما علمتم فانّ العلمَ اذا لَم یُعمل به لم یزدَدْ صاحبهُ الّا كُفراً و لم یزدَدْ من الله الّا بُعداً»؛ تا آنگاه كه نسبت به دانسته‌های خویش عمل نكردید، از آن چه نمی‌دانید سؤال نكنید، زیرا هر نوع علم و آگاهی دینی كه بدان عمل نشود كفر و ناسپاسی و مراتب دوری انسان نسبت به خدا را فزاینده می‌سازد.

2- علم بی‌عمل موجب هلاكت انسان است: قال علی ـ علیه السّلام ـ : «العلماء رجلان، رجلٌ آخذٌ بعلمهِ فهذا ناجٍ و عالمٌ تاركٌ لعلمِهِ فهذا هالك»؛ علما بر دو گروه‌اند، گروهی كه به علم خویش عمل می‌كنند، پس اینها اهل نجات هستند و گروه دیگری كه به علمشان عمل نمی‌كنند، پس اهل هلاكت هستند.

3-  عمل نكردن به علم موجب زوال آن خواهد شد، امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: العلمُ مقرونٌ بالعمل فمن عَلِمَ عمِلَ و من عملَ عَلِمَ و العلمُ یهتِفُ بالعمل فان اجابهُ و الّا ارتحل عنه»؛ علم با عمل توأم است، هر كس چیزی را می‌داند باید به آن عمل كند، علم فریاد می‌زند و عمل را دعوت می‌كند اگر به او پاسخ مثبت نداد، از آنجا كوچ می‌كند.
4- بدون عمل نمی‌توان از دانش بهره‌ای برد: امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمودند: میوه دانش با كردار نیك چیده می‌شود، نه با گفتار نیك».

5- موعظه عالم بی‌عمل اثر نمی‌كند: امام صادق ـ علیه السّلام ـ : «انّ العالمَ اذا لم یعمل بعلمِهِ ذلّت موعظَتُه عن القلوبِ كما یزلّ المطر عن الصّفا»؛ اگر عالم و دانشمند به علم خود عمل نكند موعظه و اندرز او از دلها می‌لغزد، آن چنان كه باران از روی سنگ صفا ـ كه صاف و لغزنده است ـ بلغزد

توجه به این نكته ضروری است كه اگر چه برخی از این عواقب اختصاص به علوم انسان‌ساز و الهی دارد، عمل به آنها باعث گشوده شدن دریچه‌های جدید از دانش به روی انسان خواهد بود.پس خوشا به حال کسانی که بقول قرآن و روایات دو بال علم وعمل را با هم دارند.      همیشه سرفراز وپیروز باشید          الاحقر غلامرضا ایمانی بروجردی

 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 5 آبان 1394برچسب:, :: 9:40 :: توسط : غلامرضا ایمانی

 باز امروز یه طوری دلم تنگ شده ،نمی دونم علتش چیه ؟شاید چون داریم به محرم نزدیک می شیم و نسیم محرم شروع به وزیدن کرده،بوی دلتنگی های زینب و بچه های حسینه،که اینطور پریشونم کرده،خدایا به امام وزینب وبچه هاش چه گذشت تو کربلا؟که سالهاست از این قضیه می گذرد،ولی دنیا دلتنگ حسینه!السلام علیک یا اباعبدالله الحسین وعلی اولاد الحسین وعلی اصحاب الحسین

سالهااز مرگ لیلی می گذرد         اماهنوز مردم صحرا سیاه پوشند

یا حسین  غلامرضا ایمانی


ارسال شده در تاریخ : شنبه 18 مهر 1394برچسب:, :: 8:54 :: توسط : غلامرضا ایمانی


آشنایی با قراء سبعه

پس از رسول اکرم(ص)، صحابه، معلم قرآن برای مردم بودند و سپس، تابعان، این مقام را یافتند و آنگاه، بعد از آن نوبت به قراء سبعه رسید، که لااقل بین سالهای پنجاه تا 190 هجری میان مسلمین، تعلیم قرائت قرآن را ریاست و نظارت می کردند و. آنان عبارتند از: 1- نافع 2- ابن کثیر 3- ابو عمرو 4- عاصم 5- حمزه 6- کسائی 7- ابن عامر.

-1نافع:

ابوعبدالله نافع بن ابی نعیم مدنی، مکنی به «ابی رویم » می باشد. نافع اصلا از اصفهان بوده و در مدینه می زیست و در همانجا (به سال 176 یا 169) در گذشت، یادآوری کرده اند که وی قرآن را نزد ابومیمونه «مولی ام سلمه » همسر رسول خدا (ص) قرائت نموده است. راویان وی عبارتند از ورش و قالون.

2-ابن کثیر

(عبدالله به کثیر مکی) وی از ایرانیانی بود که کسرای ایران او را با کشتیهایی که به یمن فرستاده بود برای فتح حبشه گسیل داشت. ابن کثیر مردی فصیح و بلیغ ... بود. و از جمع صحابه عبدالله زبیر و انس بن مالک را درک کرده. روایان وی عبارتند از بزی و قنبل.

3-عاصم بن ابی النجود کوفی

از مردم کوفه است، عاصم از قراء شیعه است و قرآن را بر ابی عبد الرحمن عبد الله بن حبیب سلمی شیعی که از یاران امیر المؤمنین علی (ع) بود ... قرائت کرد. عاصم با یک واسطه راوی قرائت امیرالمومنین (ع) است. به همین جهت گفته اند فصیح ترین قراآت قرائت عاصم می باشد، زیرا وی قرائت اصیل آورده است. خوانساری در کتاب روضات الجنان در شرح احوال عاصم می نویسد: وی پارساترین و پرهیزگارترین قراء، و رای او درست ترین آراء در قرائت به شمار می رود. قاطبه دانشمندان شیعی، قرائت عاصم را فصیح ترین قراآت دانسته اند. روایان وی عبارتند از: حفص و ابوبکر عیاش.

4- حمزة بن حبیب زیات کوفی

اصلا ایرانی است و زمان صحابه را درک کرده: و شاید برخی از آنها را دیده باشد. حمزه نیز مانند عاصم شیعه است و قرآن را بر امام صادق (ع) خوانده است. شیخ طوسی نیز حمزه را از اصحاب امام صادق (ع) معرفی کرده. در وجه ملقب شدن حمزه به (زیات) می نویسد که وی با آوردن روغن از کوفه به حلوان و آوردن پنیر و گردو از حلوان به کوفه امرار معاش میکرد و زیت نیز به معنی روغن و زیات روغن فروش است.راویان وی عبارتند از خلف و خلاد .

5-ابوالحسن کسائی کوفی

از مردم سرزمین ایران بوده است و گویند در میهن خود در «طوس » یا «ری » وفات کرد. وی قرائت را چهار بار از حمزه اخذ کرد، به طوری که می توان به قرائت او اعتماد نمود. کتابها و آثار زیادی به کسائی منسوب است. راویان وی عبارتند از: حفص دوری و ابوالحارث.

6- ابو عمر بن علاء بصری

می گویند از ایران بوده است و در میان قراء سبعه از لحاظ کثرت اساتید و شیوخ قرائت، کسی به پایه او نمی رسد، و قرآن را در مناطق مختلفی مانند مکه و مدینه و بصره و کوفه بر استادان زیادی قرائت کرد. سید حسن صدر، ابی عمرو را شیعه می داند. راویان قرائت وی عبارتند از: دوری و سوسی (وی ایرانی و اهل شوش بوده است.)

7-ابن عامر دمشقی

وی در زمان عمر بن عبدالعزیز و قبل و بعد از آن، امام مسجد دمشق (جامع اموی) و قاضی و پیشوای آن دیار بوده و از معمرترین قراء سبعه به شمار می رود. ابن عامر بنا بر قول صحیح به سال 118 هجری قمری در نود و نه سالگی از دنیا رفت. راویان قرائت ابن عامر عبارتند از: هشام و ابن ذکوان.

از قراء یاد شده بالا همانطور که گفته شد. 1-ابن نافع 2-ابن کثیر 3-حمزه 4-کسائی 5- ابوعمرو   اصالتاً ایرانی می باشند.و از این تعداد 1- عاصم 2-حمزه 3-ابوعمرو شیعه می باشند.

برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر می توانید به کتابهای که در این باب نوشته شده مراجعه فرمائید.

التماس دعا غلامرضا ایمانی بروجردی

 

 


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 12 مهر 1394برچسب:, :: 10:42 :: توسط : غلامرضا ایمانی

غدیر واقعه یا حادثه ای مثل منا نیست ،که بتوان آن را کتمان یا پنهان کرد.غدیر طنین آوای حق ،در حقانیت مولی الموحدین علی ابن ابی طالب علیه السلام ،در صحرای حجاز، از نای بهترین مخلوقات ،آخرین پیغمبر خاتم بر فراز منبر در حضور مسلمانان بااخلاص و با ارادت بود. که تا قیام قیامت این آوا در عالم طنین افکن است و بگوش همه حق جویان وحق مداران عالم می رسد.غدیر در یک روز تمام نشد و همانطور که روزها ادامه یافت، غدیر هم در جریان است و ادامه دارد... پس ای کسانی که از قافله غدیر جا مانده اید بکوشید تا نمرده اید ازاین قافله جا نمانید.

                  ای بی خبر بکوش تا صاحب خبر شوی    تا راهرو نباشی که راهبر شوی

الاحقر کلب آستان مولا-غلامرضا ایمانی بروجردی



ارسال شده در تاریخ : شنبه 11 مهر 1394برچسب:, :: 10:56 :: توسط : غلامرضا ایمانی

یا صاحب الزمان آجرک الله فی هذا المصیبت العظمی.

این مصیبت بزرگ وعظیم ،فاجه منا را به همه مسلمانان جهان و خانوادهای داغدارشان تسلیت میگویم.واز درگاه الهی علو درجات وغفران بی انتهایش را برای این عزیزان سفر کرده به دیار دوست خواهانم. وبرای خانوادهایشان صبر جمیل واجرعظیم مسئلت دارم. الاحقر غلامرضا ایمانی بروجردی


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 5 مهر 1394برچسب:, :: 8:17 :: توسط : غلامرضا ایمانی
درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شمیم هدایت و آدرس gholamreza imani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 79
بازدید ماه : 435
بازدید کل : 22365
تعداد مطالب : 210
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


403